В началото на юни четирите дни на официални чествания на платинения юбилей на британската кралица Елизабет Втора станаха повод за всички дами от кралската фамилия и гости на тържествата да покажат впечатляващи тоалети. Три месеца по-късно кралицата почина и държавното й погребение на 19 септември в Уестминстърското абатство и частната церемония в параклиса на замъка Уиндзор бе повод, макар и тъжен, за дамите от кралската династия да извадят отново официалните тоалети, но този път в черно.
Виж още: Модата през 2022: Мерилин Монро, всичко в розово и една дълго чакана сватба (част 1)
Съпругата на принц Уилям – Кейт, жената на Хари – Меган Маркъл, кралицата консорт Камила, Софи – съпругата на Едуард, най-малкото дете на кралицата, Биътрис и Юджийн, дъщерите на принц Андрю, втория син на Елизабет Втора, и дори малката Шарлот, дъщеричката на Уилям и Кейт, показаха на погребението истинска колекция от черни траурни шапки и дискретни бижута. Най-голямото внимание естествено тогава привлякоха Кейт и Меган, за които медиите не престават да пишат, че са в постоянно съперничество. На погребението Кейт се появи с черен тоалет на „Александър Маккуин”, чиято бяла версия тя носеше на Парада на знамената по време на честванията на платинения юбилей на Елизабет Втора. Тя беше съчетала траурната рокля с прочутото четириредово перлено колие с диамантена висулка, което бе част от колекцията с бижута на покойната кралица. Същото колие Кейт носеше и на погребението на принц Филип, съпругът на Елизабет Втора, преди година и половина. Същото колие носеше и принцеса Даяна през 1982 г. На погребението Кейт носеше също перлени обеци, които също са били на покойната кралица. И тоалетът, и бижутата целяха да подчертаят близката й връзка с Елизабет Втора. И да намекнат, че Кейт е била предпочитаната от кралицата кралска снаха.
Виж още: Бела Хадид и Valentino са големите победители на Британските модни награди за 2022
Меган Маркъл пък избра черен тоалет, дело на Стела Маккартни. Същата версия на тоалета, но в тъмносиньо, тя облече през 2018 г. на тържествата за 92-ия рожден ден на Елизабет Втора. Сега новата версия на облеклото Меган бе съчетала с обеци с диаманти и перли, подарени й от кралицата малко след обявяването на официалния й годеж с Хари през 2018 г. С избора на този тоалет и бижута Меган също е искала да покаже, според анализатор, че е имала близки отношения с Елизабет Втора, въпреки че медиите я обрисуват като бунтарка или интересчийка, която иска да съсипе репутацията на британската корона.
Говорейки за тоалети в черно, тези дни покрай световния успех на сериала на Netflix „Уенздей” с Джена Ортега в главната роля, номиниран за две награди „Златени глобус”, на особено медийно внимание се радват и черните рокли, носени от актрисата по различни поводи, сред които и за официалната премиера на сериала в средата на ноември. Сексапилните тоалети на Ортега на светските събития са в пълен контраст с роклята, която героинята й носи в една от сцените, съчетаваща старомоден романтичен шик и зловещ готик стил. Подборът на тоалета е направен от дизайнерката на сценични костюми Колийн Атууд, която е облякла героинята на Джена Ортега в рокля на модната къща „Алая”.
Виж още: Всичко, което трябва да знаеш за новата мания на Netflix "Wednesday" и още
В Европа в последните няколко месеца вниманието бе фокусирано и върху модния стил на първата жена премиер на Италия Джорджа Мелони. На откриването на сезона на оперния театър „Ла Скала” в Милано в началото на декември тя блесна с елегантна кадифена дълга и изчистена като линия рокля на Армани с разголени рамене, с което изненада всички, свикнали да я виждат с костюми с панталони или с широки неофициални дрехи.
Пак в Италия класическата и ефирна елегантност в тоалетите на модна къща Valentino, представени в началото на юли на ревю на "Испанските стъпала" в центъра на Рим, дълго време ще останат в спомените. Това ревю бе и първото голямо модно събитие в италианската столица след пълното разхлабването на ограничения заради пандемията в Италия и беляза тържествено завръщането на Рим към светския живот.
Запомнящ се ще остане и показания на ревю в Париж пред Токийския дворец тоалет на ексцентричния американски дизайнер Рик Оуенс, известен с фрапантните си модни решения, превръщащи жените в модерни амазонки, в мистични фигури, във футуристични персонажи и дори в аксесоари към тоалетите на други жени (през 2015 г. в ревю на Оуенс жени носеха като раници на гърба си или отпред други жени, обърнати с главата надолу). Тоалетът тази година, с който дизайнерът изненада почитателите си, беше рокля с цвят маджента, в която фееричната материята почти заливаше манекенката, която я носеше.
Впечатляващи бяха и тоалетите на цветнокожия дизайнер от Алтанта Томас Грегъри Хамилтън, по-известен като Грегъри Стич (в превод: Грегъри Плетката), който е майстор на плетенето на една кука. Грегъри, чийто външен вид напомня на рапър, но не и на майстор на плетивото, се е посветил на необичайното си хоби – плетене на една кука - след смъртта на майка си и днес вече е световноизвестен, а прозвището му е "Кралят на плетката на една кука".
В коренно различен регистър, на 30 септември, модната дива Бела Хадид „написа страница в модната история”, когато на ревю на модната къща „Коперни” по време Парижката седмица на модата се появи само по гащички, а после беше напръскана от трима мъже с пистолети за боя с „Фабрикан” – материал, направен от полимери и естествени и синтетични влакна. Върху голата плът на Бела Хадид спреят се превърна в сексапилна бяла асиметрична рокля, „ушита” буквално пред зрителите.
Изображения: Getty Images; Източник: Габриела Големанска, БТА