Нова акция на млади климатични активисти от поколението Gen Z привлече вниманието. Този път обект на атаката беше легендарната картина на Мона Лиза. Активистите хвърлиха супа върху бронираното стъкло, което цели да предпази шедьовъра на изкуството.
Най-известната картина в света, представяна зад защитно стъкло от 2005 г., вече няколко пъти е била жертва на вандализъм. През май 2022 г., например, шедьовърът на Леонардо стана мишена на екоактивист, който замери картината с торта.
Вандалите оправдаха действието си с желанието си да насърчават „правото на здравословна и устойчива храна “.
През есента на 2022 година активисти от движението „Просто спрете петрола“ (Just Stop Oil) омазаха с торта восъчна фигура на крал Чарлз III, за което бяха санкционирани с парична глоба. Отново през есента на 2022 г., двама души се опитаха да се залепят за прочутата картина "Викът" от Едвард Мунк, изложена в Националния музей в Осло.
По-рано шедьовър на Ван Гок също стана обект на подобна акция, след като активисти от „Последно поколение“ хвърлиха супа от граф върху картината „Сеячът“. Картина на Моне пък бе залята от пюре.
Обширен материал на National Geographic от 2023 г. се опита да даде отговор на въпроса за младите климатични активисти от поколението Gen Z се прицелват именно към шедьоврите на изкуството, като ги замерват със супи, торти и пюрета. Това е послание, с което искат да покажат на света, че изкуството не би имало никакво значение или стойност в една унищожена или загинала планета. Тези форми на протест получават се посрещат със смесени чувства от обществото, но организаторите на такъв тип прояви засега няма да сменят тактиката, а напротив – ще продължават да привличат така внимание.
Общественото одобрение обаче не е високо за такъв тип протести, включително за блокирането на пътища и магистрали от страна на климатичните активисти. Проучване от ноември 2022 г. показва, че обществената подкрепа за климатични активисти спада поради спорните им действия по блокиране на инфраструктура, въздушен и наземен трафик, както и с подобни акции срещу безценни произведения на изкуството.
Източници: